+358 44 560 8083

Rengasarvio: Suomi Tyres W240

Suomi Tyres W240 40-622 ja 47-559 ovat  Suomessa valmistettuja erinomaisia t201281_a40_622suomiw240nastarenkaita tavallisiin pyöriin. Käyvät ne toki maastopyöriinkin, mutta maastoon valitsen toisen nastarenkaan.

W240 on samantyyppinen kuin Continental Nordic Spike 240 nastalla, mutta kuviointi sopii mielestäni paremmin lumeen.

Renkaan sopivuus

Suomi Tyres W240 40-622 on kapeahko rengas joten se käy melko hyvin 28-tuumaisiin pyöriin ja lokareiden alle jää vielä tilaa paakkuuntuvalle lumelle. Olen kokeillut rengasta RockShox Recon -joustohaarukassa täyspitkän lokarin kanssa sekä Kona Sutran eturenkaana, ja molempiin se mahtui hyvin. Sen sijaan 47-559 on huomattavasti leveämpi, eikä käy kaikkiin pyöriin.

Ajotuntuma

Hankin Suomi Tyres W240 -renkaan eturenkaaksi lumessa hakevien W106 37-622 ja Continental Nordic Spike 240 nastaisen tilalle. Leveämpi 26-tuumainen rengas tuli laatikkopyörän takarenkaaksi, koska kolme talvea ajettu Schwalbe Marathon Winter muuttui jäisellä tiellä todella liukkaaksi. Laatikkopyörän paino oli tehnyt tehtävänsä, ja nastat olivat uponneet syvälle. En jäänyt kyllä kaipaamaan Marathon Winterin matalaa kuviotakaan lumessa.

Ensimmäinen talvi osoitti Suomi Tyres W240 -renkaat erittäin hyväksi.

Nastoja on paljon ja niitä tasaisesti kuvion keskellä ja reunoilla. Kapeahko rengas toimi lumessakin kohtuullisen hyvin. Olisin valinnut leveämmän renkaan eturenkaaksi, mutta Rock Shox Reconiin virittelämäni täyspitkä lokasuoja ei ottanut korkeampaa rengasta alle, ja lumelle olisi jäänyt vähän tilaa.

Takarenkaana W240 40-622 ei ole päässyt vielä pyörimään. Laatikkopyörässä 47-622 toimi sen sijaan hyvin: vetopito riitti lumessa ja jäällä, eikä heikohkosta rullaavuudesta ole laatikkopyörässä talvikeleillä niin haittaa. Tärkeämpää on pito.

Rullaavuutta vertasin W106 renkaaseen.  W240 rullaa tietysti huonommin johtuen suuremmasta nastamäärästä, mutta ero ei ole mielestäni huonoilla keleillä merkittävä. Kovalla pinnalla eroa tulee selvästi. Valitsisin silti tuhdimmat renkaat, koska reunoillekin sijoitetut nastat tekevät renkaasta paremman liukkailla keleillä. Jäiset urat eivät tuota suurempia vaikeuksia, toisin kuin W106 -renkalla, jossa nastat ovat vain keskellä kuviota.

Kaiken kaikkiaan rengas toimi hyvin. Ongelmia oli ainoastaan vesisateen liukastamalla jäällä ja silloin, kun peilijään päälle oli satanut uutta lunta.

Suosittelenko?

Suosittelen rengasta, jos pyörällä pitää päästä eteenpäin ja se pitää saada pysähtymään kelistä riippumatta, mutta maastopyörän talvirenkaat eivät ole harkittavissa oleva vaihtoehto. W240 on vanhanaikainen jäykkä ja paksukylkinen rengas, joka rullaa silti kohtuullisesti. Kestävyydestä en osaa sanoa yhden talven jäljiltä mitään.

Comments are closed.